Jeśli myślą Państwo o zleceniu inwentaryzacji np. środków trwałych (m.in. budynków, komputerów,
mebli), warto również przygotować do tego swój zespół, tak, aby prace przebiegły sprawnie i w jak
najmniejszym stopniu wpłynęły na realizację podstawowych zadań firmy. Co może się przydać?
- Odpowiedzi na pytania dotyczące majątku
W celu zaplanowania inwentaryzacji, należy odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, np.- W ilu miejscach działa firma?
- Jak duże są to biura/sklepy/magazyny/zakłady produkcyjne?
- Ile szacunkowo środków/towarów jest w każdym z nich?
- Jak są rozmieszczone, czy znajdują się w jednym mieście, województwie, a może w
całym kraju? - Jak obecnie są zewidencjonowane, czy są oznaczone numerami inwentarzowymi i w jaki
sposób?
Na podstawie tych informacji oraz Państwa wymagań dotyczących spisu, opracowujemy Plan
Projektu, który szczegółowo określa zakres i harmonogram działań oraz wzory dokumentów, którymi
posługujemy się podczas inwentaryzacji.
Przegląd ewidencji
Jeśli firma posługuje się elektroniczną ewidencją środków trwałych/towarów, szczegółowe zapoznanie się z nią przed rozpoczęciem spisu, bardzo ułatwia dalszą pracę.
Współpraca
Bez fachowej wiedzy pracowników działów administracji i księgowości prawidłowa i kompletna inwentaryzacja nie byłaby możliwa. Dlatego niezbędne jest wskazanie pracowników, z którymi następnie współpracujemy podczas spisu oraz rozliczenia księgowego.
Instrukcja inwentaryzacji
Jest to dokument przygotowywany dla pracowników firmy zlecającej inwentaryzację. Zawiera w skrócie wszystkie niezbędne informacje dotyczące celu i sposobu przeprowadzenie spisu, szczegółowy harmonogram oraz instrukcje dotyczące współpracy z zespołami spisowymi. Dzięki temu oraz przyjętym przez nas zasadom działania, spis przebiega bardzo sprawnie.